Prezentacija – dijalekti standardnog srpskog jezika

Učenici I3 odeljenja obradili su dijalekte na malo drugačiji način. Na časovima informatike su uradili prezentaciju – kao sistematizaciju znanja iz ove nastavne oblasti. Imena učenika nećemo posebno navoditi jer su navedena u prezentaciji.

PREZENTACIJA – DIJALEKTI STANDARDNOG SRPSKOG JEZIKA

UGLEDNI INTERDISCIPLINARNI ČAS

 

PREDMETI: srpski jezik i informatika i računarstvo

 

NASTAVNA JEDINICA: predstavlјanje (prezentacija) dijalekata srpskog jezika

 

PRIPREMA: tri školska časa (srpski jezik) i

 

TRAJANјE PREZENTACIJE: jedan školski čas

 

UČESNICI: rukovodioci i autori: prof. Dejan Stakić i Merima Aranitović

 

koautor Mirjana Grubišić

 

realizatori i prezenteri: učenici I3odelјenja

 

Cilј časa je bio da se jedna oblast iz nastavnog plana i programa srpskog jezika za prvu godinu

 

obradi na drugačiji način. Odabrali smo oblast Dijalekti srpskog jezika. Ona je u udžbeniku

 

lepo objašnjena, ali za učenike dosta apstraktna jer bez lektora ili posete kraju u kom se

 

govori odgovarajući dijalekat sve ostaje samo apstraktna priča.

 

Dogovoreno je da učenici na časovima informatike naprave multimedijalnu prezentaciju

 

u kojoj će, pored skraćenog pregleda gradiva, predstaviti i dijalekatsku kartu, kao i da će

 

linkovati inserte iz serija, filmova, govora koji su interpertirani na određenom dijalektu.

 

Priprema: učenici su dobili zadatak da samostalno istraže gradivo, da podele dijalekte na

 

dijalekte standardnog srpskog jezika i na one koji nisu ušli u standardni jezik. Da osmisle

 

način kako da prikažu osobine dijalekata koji su ušli u osnovicu standardnog srpskog jezika

 

da ih uporede sa standardnim jezikom, kao i da u kratkim crtama prikažu dijalekte koji nisu

 

u osnovici st. jezika. Oni su samostalno odradili taj deo, pokazali profesorici srpskog

 

jezika svoje ideje i pokazali koje su audio-vizuelne sekvence planirali da ubace u svoju prezentaciju.

 

Sama prezentacija je trajala 45 minuta. Učenici su u uvodu objasnili da je ovo završni čas

 

(ili sumiranje obrađenog gradiva). Potom su kroz samu prezentaciju objasnili ostalim

 

učesnicima časa (kao i profesorima koji su došli na prezentaciju) najvažnije odlike svakog

 

dijalekta i pustili određeni snimak kao ilustraciju.

 

Što se tiče nastave srpskog jezika, ovako urađena prezentacija ima dvojaku vrednost – može

 

da bude završni čas, kada učenici prave prezentaciju, ali već urađena prezentacija može

 

da bude i uvodni čas za neko drugo odelјenje ili se čak čitava oblast dijalektologije može

 

obraditi uz pomoć prezentacije – jer sada već imaju kompletan materijal i zvučne zapise i na

 

osnovu njih mogu da određuju karakteristike i da osim teorijskog dela mogu i da „čuju“ ono o

 

Čas realizovali:

 

Dejan Stakić, profesor informatike i računarstva

 

Merima Aranitović, profesor srpskog jezika

 

 

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s